Ważne informacje Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 216 "Klonowego Liścia" w Warszawie

Doradztwo zawodowe

Celem programu doradztwa zawodowego jest zdobywanie umiejętności planowania kariery edukacyjno-zawodowej uczniów oraz podejmowania trafnych wyborów w tym obszarze.

Nauczycielem doradztwa zawodowego jest Magdalena Ostrowska.

Przedmiot "doradztwo zawodowe" nauczany jest w roku szkolnym 2024/2025 w 7 i 8 klasach w wymiarze 10 godzin lekcyjnych w każdej klasie.

Kontakty:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 17

ul. Żegańska 1A, 04-713 Warszawa

Tel. 22 27 72 000

e-mail:   ppp17@eduwarszawa.pl

Godziny otwarcia

Godziny pracy Poradni

Poniedziałek - Piątek:

8.00-20.00

Sobota:

8.00-13:00

Godziny Pracy Sekretariatu

Poniedziałek - Piątek:

8.00-20.00

„Znajdź Swoją Drogę” - konsultacje zawodowe:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 17 informuje, że od marca będą prowadzone konsultacje w sprawie doradztwa zawodowego.

Zarezerwowane terminy w marcu:

Poniedziałki: 18-19

Środy: 10-11

Piątki: 18-19

Podczas konsultacji doradca zawodowy pomoże w wyborze ścieżki kariery, a w niektórych przypadkach może być wskazane przeprowadzenie dodatkowych badań.

Aby wziąć udział w konsultacjach, konieczne są zapisy telefoniczne pod numerem: 22 2772000 lub poprzez e-maila: ppp17@eduwarszawa.pl (konieczne jest podanie telefonu kontaktowego).

Prezentacja dla Rodziców dotycząca doradztwa zawodowego

Prezentacja programu PowerPoint 

PROGRAM REALIAZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO  NA ROK SZKOLNY 2024/2025

 

Oddziały Przedszkolne

Zajęcia w zakresie preorientacji zawodowej w oddziałach przedszkolnych wkomponowane są w realizowany na tym etapie edukacyjnym program wychowania przedszkolnego.

 

W ramach preorientacji zawodowej w oddziałach przedszkolnych:

 

1. Zrealizowane zostaną wybrane według uznania i potrzeb nauczyciela zajęcia na podstawie publikacji: M. Bujakowski, I. Chmiel, J. Hytkowska-Fąfara, K. Łabędzka-Stanecka, K. Sarad-Deć, D. Sowiar, Przykładowy program preorientacji zawodowej dla przedszkola z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017. (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/)

 

  • Urządzamy kąciki zaineresowań
  • Pokaz naszych zainteresowań
  •  Zielono Mi!
  • Wiem, kto pracuje w przedszkolu
  •  Jak jest w szkole?
  • Gdy będę większy, to…
  • Mój pokój mój – mój świat
  • według uznania i potrzeb nauczyciela w ramach doradztwa zawodowego zrealizowane będą wycieczki do miejsc pracy oraz spotkania z przedstawicielami zawodów. Wydarzenia te będą spójne z celami i treściami realizowanymi w odniesieniu do podstawy programowej. Preferowane są spotkania z przedstawicielami zawodów, którzy nie są rodzicem dziecka z danego oddziału.

 

Literatura

Bujakowski M., Chmiel I., Hytkowska-Fąfara J., Łabędzka-Stanecka K., Sarad-Deć K., Sowiar D., Przykładowy program preorientacji zawodowej dla przedszkola z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017

 Forma B., Przepióra A., Poznajemy zawody. Części 1,2,3, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2016

Grzeszkiewicz B. (red.), Preorientacja zawodowa dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2004.

Maćkowiak A., Kim zostanę, gdy dorosnę? Piosenki o zawodach, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016

Maćkowiak A., Zgadnij kto to, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011

Mapa Karier

Strzemińska-Więckowiak D., Kim zostanę? Wierszyki o zawodach, SBM, Warszawa 2014.

 

Klasy I-III

 

Zajęcia w zakresie orientacji zawodowej w klasach I-III wkomponowane są w proces realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej.

 

W ramach orientacji zawodowej w klasach I-III:

 

1. Zrealizowane zostaną (według uznania i potrzeb nauczyciela) zajęcia na podstawie Przykładowego programu orientacji zawodowej dla klas I-III szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017. (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/)

 

  • Brawo ja! – prezentacja własnych talentów (gry i zabawy, kalambury – zachęcanie dzieci do opisywania swoich zainteresowań)
  • Zawód moich rodziców – zaproszenie rodziców jako przedstawicieli różnych zawodów
  • Reporterskim okiem – wywiad z pracownikami szkoły ( dyrektor, pedagog, kucharka itp.)
  • Po co się uczę? ( burza mózgów, pogadanka, mapa myśli)
  • Udział w konkursach i wycieczkach z elementami doradztwa zawodowego.

 

Klasy IV – VI

 

W roku szkolnym 2024/2025 zadania w zakresie orientacji zawodowej realizowane będą poprzez:

 

1, Zajęcia w ramach lekcji z wychowawcą na podstawie Przykładowego programu orientacji zawodowej dla klas IV-VI – szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017. Wychowawcy wybierają temat/tematy zgodnie i spójnie z programem wychowawczym realizowanym w danej klasie. (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/)

  • Ja to znaczy kto? – zajęcia dotyczące określania własnych zainteresowań i uzdolnień
  • Kiedy zaczynamy się uczyć i kiedy kończymy?
  • Jak się uczyć szybciej i efektywniej – mój indywidualny styl uczenia się
  • „W świecie informacji” pogadanki dotyczące pozyskiwania wiedzy z innych źródeł
  • Przedmioty, które lubię – jako drogowskazy zawodowe
  • Zdrowy styl życia jako przygotowanie do pełnienia ról zawodowych
  • Udział w konkursach i wycieczkach z elementami doradztwa zawodowego.

 

Klasy VII – VIII

 

Formy realizacji treści:

 

  1. Obowiązkowe zajęcia z doradcą zawodowym (10 godz. w każdej w klasie).

 

Tematyka zajęć w klasie VII

        1. Wszyscy jesteśmy zdolni.
        2. Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej.
        3. Umiejętności a zawód.
        4. Moje umiejętności.
        5. Cechy temperamentu - samopoznanie
        6. Jak zaplanować swoją przyszłość edukacyjno- zawodową?
        7. Moja przyszłość edukacyjno- zawodowa.
        8. Bogaty świat zawodów.
        9. Zawód, który do mnie pasuje.
        10. Gdzie warto szukać pomocy w podejmowaniu decyzji o wyborze szkoły i zawodu?

 

Tematyka zajęć w klasie VIII

 

        1. System edukacji w Polsce
        2. Szkoły kształcące w zawodach
        3. Liceum – plusy i ograniczenia
        4. Współczesny rynek pracy.
        5. Ja na obecnym rynku pracy.
        6. Co może wzmocnić moje szanse na rynku pracy? Ocena własnych mocnych i słabych stron.
        7. Praca jako wartość.
        8. Zawody przyszłości.
        9. Analiza ofert warszawskich szkół ponadpodstawowych.
  1. 10..  Mam szansę na sukces! O umiejętnościach sprzyjających realizacji planów i aspiracji (plan rozwoju osobistego)

 

II. Lekcje z wychowawcą zgodnie z planem wychowawczym na dany rok szkolny.

IV. Indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe.

V. Udział w konkursach i wycieczkach z elementami doradztwa zawodowego.

 

DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ DORADZTWA ZAWODOWEGO W ROKU SZKOLNYM 2024/25

1. Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego

 

Tematyka działań

Podmioty, których dotyczą zadania

Metody i formy realizacji

Termin

Osoba odpowiedzialna

1.

Analiza własnych zasobów.

Analiza dokumentów (scenariusze lekcji, literatura, zasoby multimedialne)

wrzesień

Doradca zawodowy

2.

Diagnoza potrzeb doradczych uczniów

klasa VIII

Wywiad, ankieta

wrzesień

Doradca zawodowy

5.

Realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII

Klasy VII, klasy VIII

Zajęcia obowiązkowe

Rok szkolny 2024/2025

Doradca zawodowy

6.

Aktualizacja gazetki dotyczącej doradztwa edukacyjnego i zawodowego

Gazetka ścienna

cały rok

szkolny

Doradca zawodowy

7.

Indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe

Klasy VII,

Klasa VIII,

Indywidualne konsultacje

cały rok

szkolny

Doradca zawodowy, wychowawcy klasy, specjaliści, nauczyciele

8.

Koordynowanie działań związanych z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych

Klasa VIII

Lekcje wychowawcze, indywidualne konsultacje

II semestr

Wychowawcy klas, Doradca zawodowy, Dyrektor

9.

Koordynowanie działań związanych z konkursem „Mój wymarzony zawód”

Klasy I-VIII

Konkurs

I i II semestr

Wychowawcy klas,

Doradca zawodowy

10.

Koordynowanie działań związanych z konkursem „Złap zawód”

Klasy VII-VIII

Konkurs

II semestr

Wychowawcy klas,

Doradca zawodowy

11.

Współpraca z instytucjami

wspierającymi WSDZ -m.in. PPP nr 17, CRDZ

 

Warsztaty, szkolenia, spotkania

Cały rok szkolny

Doradca zawodowy, wychowawcy klas

12.

Udział w targach edukacyjnych w PKiN lub innych wydarzeniach zapoznających uczniów z ofertami szkół ponadpodstawowych

Klasa VIII

Udział w wydarzeniu

II semestr

Doradca zawodowy, wychowawcy klas

13.

Informowanie o targach

edukacyjnych i dniach otwartych w

szkołach ponadpodstawowych

Klasa VIII

 

Gazetka scienna, strona internetowa szkoły, pogadanka

II semestr

Doradca zawodowy,

wychowawcy klas,

nauczyciele

14.

Wolontariat szkolny

Klasy I-VIII

Spotkania, pogadanki, wyjścia, pomoc koleżeńska w nauce, zbiórki, akcje charytatywne

Cały rok szkolny

Opiekunowie wolontariatu

15.

Poszerzanie wiedzy w zakresie

doradztwa zawodowego

 

Zainteresowani nauczyciele, rodzice

Udział w konferencjach,

szkoleniach zgodnie z

planem spotkań ustalonym

przez Biuro Edukacji m.st.

Warszawy, WCIES

Cały rok szkolny

Podmioty, z którymi szkoła współpracuje

16.

Samorząd szkolny

Klasy I-III

Klasy IV -VIII

Akcje szkolne, zbiórki charytatywne

Cały rok szkolny

Opiekunowie samorządu

17.

Koordynowanie spotkań z przedstawicielami  szkół ponadpodstawowych

Klasa VIII

Spotkania

II semestr

Wychowawca klasy,Doradca zawodowy

18.

Podejmowanie działań pozwalających zapoznać uczniów/dzieci z ciekawymi zawodami

Klasy I -VIII, oddziały przedszkolne

Spotkania, warsztaty, webinary

Cały rok szkolny

Wychowawcy klas,

doradca zawodowy, nauczyciele przedmiotów, świetlica szkolna

19.

Zorganizowanie kącika w bibliotece szkolnej ze zgromadzonymi zasobami z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego

Klasy I-VIII, oddziały przedszkolne

Spotkania, pogadanki, publikacje, literatura

Cały rok szkolny

Doradca zawodowy, nauczyciel bibliotekarz

20.

Prowadzenie Punktu Informacji i Kariery (PiK), który powstał w ramach projektu Warszawa Talentów

Klasy VII-VIII oraz ich rodzice

Indywidualne konsultacje, publikacje dotyczące doradztwa edukacyjno-zawodowego

Cały rok szkolny

Doradca zawodowy

21.

Zajęcia z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Klasy VII-VIII

Konsultacje indywidualne

Cały rok szkolny

Psycholog/Pedagog,  Doradca zawodowy

22.

Sporządzenie sprawozdania - ewaluacja

 

Ankieta, wywiad, analiza dokumentacji

VI 2025

Doradca zawodowy

 

 

Program można modyfikować w trakcie trwania roku szkolnego

Zadania realizowane przez wychowawców i nauczycieli nie zostały ujęte w harmonogramie. Termin ich realizacji zależy od planów zajęć i lekcji wychowawczych dla poszczególnych klas.

Program Realizacji Doradztwa Zawodowego opracowała koordynator doradztwa zawodowego

Magdalena Ostrowska

 

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

w Szkole Podstawowej nr 216 z Oddziałami Integracyjnymi „Klonowego Liścia” w Warszawie z Oddziałami Przedszkolnymi

 

 

Podstawy prawne Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe (tekst jednolity Dz.U. 2018 poz. 996, 1000, 1290, 1669, 2245)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019.325)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz U. z dnia 25 sierpnia 2017 r. poz. 1591)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.

 

Założenia ogólne

 

Celem doradztwa zawodowego realizowanego w szkole jest przygotowanie uczniów do refleksyjnego wyboru dalszej ścieżki kształcenia oraz zawodu. Doradztwo zawodowe realizowane w Szkole Podstawowej nr 216 z Oddziałami Integracyjnymi  „Klonowego Liścia” z Oddziałami Przedszkolnymi w Warszawie ukierunkowane jest na:

  • rozwijanie kompetencji karierowych ucznia
  • wspieranie kompetencji doradczych nauczycieli
  • wspieranie kompetencji doradczych rodziców
  • wykorzystywanie lokalnych zasobów dla wspierania procesów decyzyjnych ucznia w zakresie wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej

 

Cele ukierunkowane na ucznia:

 

  • rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów i ograniczeń
  • rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych
  • rozwijanie wiedzy o rynku pracy
  • zarządzaniem zadaniami w czasie
  • rozwijanie wiedzy zawodoznawczej
  • kształtowanie umiejętności krytycznej analizy procesów zachodzących na rynku pracy
  • rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celów edukacyjnych i zawodowych
  • kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych, także w kontekście edukacji całożyciowej
  • rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i
  • rozwijanie umiejętności uczenia się
  • kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej
  • rozwijanie kompetencji transferowalnych
  • przygotowanie do roli możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika
  • redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.

 

Cele ukierunkowane na  nauczycieli:

 

  • budowanie zaangażowania w zakresie realizowania procesów wspierania decyzji edukacyjnych i zawodowych ucznia
  • wskazanie na źródła informacji dotyczące informacji na temat ofert edukacyjnych i doradczych na terenie miasta Warszawy
  • aktualizacja wiedzy na temat systemu edukacji  i systemu kształcenia w zawodach
  • rozwijanie kompetencji doradczych nauczycieli

 

Cele ukierunkowane na rodziców:

 

  • aktualizacja wiedzy na temat systemu edukacji i systemu kształcenia w zawodach
  • aktualizacja wiedzy na temat ofert warszawskich szkół ponadpodstawowych
  • aktualizacja wiedzy na temat procedur rekrutacyjnych do szkół ponadpodstawowych
  • udzielenie pomocy w procesie rozpoznawania predyspozycji zawodowych ucznia
  • rozwijanie kompetencji doradczych rodzica i wskazanie obszarów wsparcia doradczego
  • wskazanie rodzicom aktualnych i rzetelnych merytorycznie źródeł informacji
  • wzmacnianie proaktywnej postawy rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych przez ich dziecko

 

 

 

 

Zadania osób realizujących Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

 

W realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, pedagog specjalny psycholog, doradca zawodowy) oraz inne osoby zatrudnione w szkole. Poniżej przedstawiono zakres działań w obszarze doradztwa dla poszczególnych osób i formę organizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego:

 Dyrektor szkoły:

  1. odpowiada z organizację działań związanych z WSDZ w szkole,
  2. współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ,
  3. nadzoruje działanie systemu doradztwa zawodowego;
  4. zapewnia warunki do realizacji WSDZ w szkole;
  5. wspiera kontakty pomiędzy realizatorami WSDZ w szkole a instytucjami zewnętrznymi. 

Doradca zawodowy:

  1. systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
  2.  gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,
  3.  prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
  4. koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę,
  5.  współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
  6. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  7.  współdziałanie z rodzicami w realizacji powyższych zadań.
  8. współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie:
  • tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze statutem szkoły,
  • określenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu wychowawczego szkoły na każdy rok nauki.
  • realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły.
  1. współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa:
  • Biuro Edukacji dla dzielnicy Wawer,
  • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 17,
  • CKP,
  • Mapa Karier,
  • Ośrodek Rozwoju Edukacji,
  • CRDZ
  • Współpraca z pracodawcami i instytucjami regionalnymi

 

Wychowawcy:

 

  1. określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
  2. włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego,
  3. realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych,
  4. wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej,
  5. współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci,
  6. współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

Specjaliści :

 

  1. określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
  2. współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów,
  3. włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty),
  4. współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:

 

  1. włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej,
  2. rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów,
  3. wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
  4. udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego.

 

WSDZ ma charakter planowych działań ogółu nauczycieli i koordynowany jest przez szkolnego doradcę zawodowego, dzięki czemu wszelkie działania szkoły mają spójny charakter.

Na każdym przedmiocie nauczyciele realizują podstawę programowa odnosząc się do doradztwa zawodowego. Przykłady zadań nauczycieli poszczególnych przedmiotów w odniesieniu do doradztwa zawodowego:

 

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej uczą wyszukiwania informacji na temat edukacji i zawodów za pomocą słowników, encyklopedii, komputera. Wdrażają do podejmowania obowiązków i rzetelnego ich wypełniania. Zapoznają z pojęciem pracy i wynagrodzenia pieniężnego oraz sytuacji ekonomicznej rodziny. Przedstawiają znaczenie pracy w życiu człowieka, omawiają z dziećmi zawody ich najbliższych, prezentują

 

Nauczyciel informatyki prowadzi naukę poszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, gromadzenia i wykorzystywania informacji np. dotyczących ofert edukacyjnych, wyjaśnia organizację pracy i przepisy bhp w pracy z komputerem, uczy komunikowania się z pomocą komputera i technologii informacyjnych. Prezentuje sposoby opracowywania tekstów, prezentacji multimedialnych oraz danych liczbowych w arkuszu kalkulacyjnym. Wdraża do pracy zespołowej, pokazuje sposoby wykorzystania technologii informacyjnych w różnych zawodach.

Nauczyciele języka polskiego omawiają charakter pracy w różnych zawodach, uczą tworzenia wypowiedzi: pisania życiorysu, podania, ogłoszenia, listu oficjalnego (dostosowywanie wypowiedzi do sytuacji). Kształtują umiejętność operowania słownictwem z kręgu: szkoła i nauka, środowisko społeczne. Wdrażają do samokształcenia i docierania do informacji za pomocą słowników, encyklopedii. Pokazują znaczenie komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji.

 

Nauczyciele matematyki uczą gromadzenia i porządkowania danych o edukacji i zawodach, odczytywania i interpretacji danych w tekstach, tablicach i wykresach. Kształtują umiejętność posługiwania się procentami, zapoznają z zawodami z dziedziny księgowości i rachunkowości. Uczą planowania czynności z wykorzystaniem kalendarza (wykonywanie obliczeń) oraz dzielenia zadań na etapy.

 

Nauczyciele języków obcych zapoznają z zasobem języka dotyczącym szkoły i pracy oraz cech charakteru i umiejętności. Prezentują uczniom filmy o zawodach w języku obcym. Uczą tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat swoich umiejętności (prezentacja siebie).

 

Nauczyciele przyrody/biologii omawiają stan zdrowia i choroby człowieka nawiązując do przeciwwskazań zdrowotnych w wybranych zawodach. Wykazują znaczenie odpoczynku w życiu człowieka, prawidłowych warunków nauki i pracy, zasad uczenia się. Wdrażają do planowania dnia i organizowania pracy własnej. Zapoznają z zawodami z dziedziny meteorologii, rolnictwa, leśnictwa, ochrony środowiska, ,ochrony zdrowia.

 

Nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie informują o siedzibie władz lokalnych uczniów oraz ich zakresie działań i sposobie powoływania. Wyjaśniają demokratyczny charakter państwa. Charakteryzują pojęcie samorządności, opisują zawody związane z polityką, dyplomacją, przedstawiają zawód historyka. Zapoznają ze znaczeniem społecznego podziału pracy, opisują grupy społeczne i ich role w społeczeństwie. Omawiają z uczniami problemy współczesnej Polski (m.in. bezrobocie). Zapoznają ze zjawiskiem emigracji politycznej i zarobkowej. Uczą tworzenia drzewa genealogicznego. Omawiają z uczniami funkcjonowanie przemysłu, warunki pracy w fabryce dawniej i dziś. Prezentują podstawowe cechy obecnego systemu gospodarczego.

 

Nauczyciele wychowania fizycznego omawiając trening zdrowotny, pomagają opracować rozkład dnia ucznia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym i fizycznym.

 

Nauczyciele wychowania do życia w rodzinie prowadzą lekcje na temat ról społecznych i modeli życia. Zapoznają ze sposobem pracy instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny. Kształtują u uczniów poczucie odpowiedzialności za własny rozwój.

 

Nauczyciele etyki przedstawiają znaczenie i wartość pracy w życiu człowieka, etykę zawodową, pomagają tworzyć uczniom ich własne systemy wartości. Pomagają poznać siebie, przyjąć odpowiedzialność za siebie. Przekazują wiedzę o znaczeniu praw i obowiązków, zasad i reguł postępowania w życiu człowieka. Uczą prowadzenia dyskusji i umiejętności uzasadniania opinii dotyczących zjawisk w społeczności lokalnej.

 

Nauczyciel muzyki zapoznaje uczniów z zawodami związanymi z muzyką, przekazuje wiedzę o tworzeniu instrumentów, uczy gry na instrumentach.

 

Nauczyciel plastyki zapoznaje z zawodami z dziedziny kultury. Uczy korzystania z przekazów medialnych oraz wykorzystywania ich wytworów.

 

Nauczyciel techniki opisuje funkcje urządzeń technicznych, omawia kolejność działań technologicznych, organizacje miejsca pracy i szacowanie czasu jej trwania. Uczy posługiwania się narzędziami do obróbki ręcznej.

 

Nauczyciele bibliotekarze prenumerują czasopisma związane z edukacją oraz literaturę z zakresu doradztwa zawodowego, udostępniają ulotki o szkołach, rozwijają wyobraźnię i kreatywność poprzez konkursy, zachęcanie do czytania.

 

 

 

 

Formy i metody pracy doradczej:

 

  • obowiązkowe zajęcia z doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII;
  • doradztwo indywidualne (realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej);
  • lekcje z wychowawcą;
  • realizacja treści doradczych na zajęciach dydaktycznych w ramach realizacji podstawy programowej;
  • warsztaty doradcze realizowane we współpracy z sojusznikami;
  • wycieczki zawodoznawcze;
  • spotkania z ekspertami;
  • konkursy, olimpiady, zawody;
  • informatory, broszury;
  • spotkania z rodzicami;
  • działania uczniowskiego wolontariatu;
  • działania w ramach kół zainteresowań;
  • organizowanie dni otwartych szkoły – oferta edukacyjna i promocja szkoły;
  • dyżury doradcy zawodowego, psychologa dla rodziców – umożliwienie indywidualnej porady psychologiczno-pedagogicznej;
  • szkolenia nauczycieli z zakresu doradztwa zawodowego;
  •  wspieranie inicjatyw mających na celu pomoc młodzieży w dokonywaniu wyborów edukacyjnych i zawodowych; - śledzenie losów edukacyjnych i zawodowych absolwentów.
  • formy wizualne – strona internetowa szkoły, gazetki.

 

ZAKRES TREŚCI PROGRAMOWYCH Z DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA PRZEDSZKOLI,

ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH

 

Cel ukierunkowany na : wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.

Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2019 r.

 

1. Poznanie siebie

Dziecko:

    1. określa, co lubi robić;
    2. podaje przykłady różnych zainteresowań;
    3. określa, co robi dobrze;
    4. podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.

 

2. Świat zawodów i rynek pracy

 Dziecko:

    1. odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
    2. podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
    3. wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
    4. podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
    5. opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.

 

3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Dziecko:

    1. nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
    2. nazywa czynności, których lubi się uczyć.

 

4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Dziecko:

    1. opowiada, kim chciałoby zostać;
    2. na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
    3. podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.

 

 

 

 

ZAKRES TREŚCI PROGRAMOWYCH DORADZTWA ZAWODOWEGO W KLASACH I– VIII

 

KLASY I-III

 

Cel ukierunkowany na : zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci stymulowanie ich oraz pro-zawodowych marzeń.

Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2019 r.

 

1. Poznanie siebie

Uczeń:

    1. opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;

1.2 prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;

1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;

1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;

1.5 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.

 

2. Świat zawodów i rynek pracy

Uczeń:

2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;

2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;

2.3 opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;

2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;

2.5 opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;

2.6 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

 

3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Uczeń:

3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;

3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć;

3.3 wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.

 

4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Uczeń:

4.1 opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;

4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;

4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.

 

 

KLASY IV–VI

Cel ukierunkowany na: zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.

Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2019 r.

1. Poznawanie siebie

Uczeń:

1.1 określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;

1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;

1.3 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;

1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.

 

2. Świat zawodów i rynek pracy

Uczeń:

2.1 wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;

2.2 opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;

2.3 podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;

2.4 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;

2.5 wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.

 

3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.

Uczeń:

3.1 wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;

3.2 wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;

3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.

 

4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Uczeń:

4.1 opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;

4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;

4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.

 

KLASY VII I VIII

Cel ukierunkowany na: wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia oraz zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.

Załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2019 r.

 

1. Poznawanie własnych zasobów

Uczeń:

1.1 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;

1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);

1.3 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;

1.4 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;

1.5 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.6 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;

1.7 określa własną hierarchię wartości i potrzeb.

 

2. Świat zawodów i rynek pracy

Uczeń:

2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;

2.2 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;

2.3 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;

2.4 uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;

2.5 analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;

2.6 wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;

2.7 dokonuje autoprezentacji;

2.8. charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy

 

3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Uczeń:

3.1 analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;

3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;

3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;

3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.

 

4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Uczeń:

4.1 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;

4.2 określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;

4.3 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;

4.4 planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.

 

 

PRZEWIDYWANE REZULTATY

Efektem realizacji WSDZ ma być przygotowanie ucznia do podjęcia decyzji dotyczącej dalszej edukacji oraz nabycie umiejętności określenia swoich zainteresowań, mocnych i słabych stron oraz umiejętności samooceny swoich predyspozycji osobowościowych i zawodowych.

Oczekiwane efekty:

  • świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe,
  • pomoc rodzicom w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci,
  • dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców,
  • kształtowanie aktywności zawodowej uczniów,
  • mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów,
  • przygotowanie ucznia do funkcjonowania w społeczeństwie,
  • nabycie przez uczniów umiejętności planowania własnej kariery zawodowej,
  • poznanie własnych zainteresowań, zdolności, umiejętności,
  • przygotowanie uczniów do radzenia sobie z ciągłymi zmianami we współczesnym świecie,
  • uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową samodzielnie lub przy wsparciu doradczym
  • uczeń potrafi analizować źródła informacji,
  • umiejętność współpracy w zespole.

 

 EWALUACJA

 

Sprawozdanie z realizacji rocznego programu realizacji WSDZ w szkole sporządza koordynator na podstawie informacji zwrotnych od realizatorów działań i na podstawie analizy dokumentacji pracy własnej oraz poprzez:

  • analizę dokumentacji (dzienniki – tematy zajęć),
  • analizę wytworów uczniów,
  • obserwację poziomu zaangażowania i motywacji, zachowania uczniów,
  • rozmowy doradczej z uczniem.

Opracował doradca zawodowy Magdalena Ostrowska