Wewnątrzszkolny Systemu Doradztwa Zawodowego Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 216 "Klonowego Liścia" w Warszawie

Wewnątrzszkolny Systemu Doradztwa Zawodowego

Zapraszamy uczniów VII oraz VIII klasy szkoły podstawowej do udziału w III edycji konkursu "ZŁAP ZAWÓD"! 

 

Konkurs polega na zapoznaniu się z krótkimi filmami o zawodach oraz rozwiązaniu quizów, za obejrzenie filmu oraz rozwiązanie quizu przyznawane są punkty. 

Punkty uczniów z poszczególnych klas są sumowane i dla klas z największą liczbą punktów przygotowano wartościowe nagrody.

Dołączcie już teraz i rozpocznijcie swoją przygodę na ekranie smartfona w aplikacji Yoniee.

 

Czas trwania konkursu: 22 kwietnia - 8 maja 2024 r.

Więcej informacji na stronie: https://zlapzawod.pl/ 

 

Logowanie do gry odbywa się poprzez stronę: Złap zawód – Weź udział w niesamowitej, klasowej rywalizacji w całej Warszawie. (zlapzawod.pl

podczas logowania należy podać hasło: ZAWÓD

Oferta Technikum Kinematograficzno-Komputerowego im. Krzysztofa Kisielewskiego w Warszawie na rok szkolny 2024/2025

W związku ze zbliżającą się rekrutacją do szkół ponadpodstawowych na rok 2024/2025

zapraszamy uczniów klas VIII oraz ich opiekunów do zapoznania się z ofertą Technikum Kinematograficzno-Komputerowego im. Krzysztofa Kisielewskiego w Warszawie na rok szkolny 2024/2025. 

Z uwagi na wielkość pliku, prosimy o korzystanie z przeglądarki internetowej.

Link do prezentacji: https://tiny.pl/dtx6g

Warszawskie Dni Doradztwa Zawodowego - Prezentacja zawodów

13.04.2024 zapraszamy ósmoklasistów wraz z opiekunami do Centrum Kształcenia Zawodowego ul. Berka Joselewicza 4.

Tego dnia uczniowie będą mogli  porozmawiać z nauczycielami uczącymi zawodu oraz odwiedzą pracownie.

Grupa I 13.04.2024 godz. 9.30-11.30 (60 miejsc) - Kliknij, aby zapisać się

Program

  1. Informacje o kształceniu zawodowym (prezentacja) sala 2.6 (pierwsze piętro),
  2. Prezentacja zawodów w pracowniach: budowlanej, obróbki ręcznej, chłodnictwa i klimatyzacji, sanitarnej, stolarskiej, gastronomicznej, krawieckiej, elektrycznej.

Grupa II 13.04.2024 godz. 12.00-14.00 (60 miejsc) - Kliknij, aby zapisać się

Program

  1. Informacje o kształceniu zawodowym (prezentacja) sala 2.6 (pierwsze piętro),
  2. Prezentacja zawodów w pracowniach: budowlanej, obróbki ręcznej, chłodnictwa i klimatyzacji, sanitarnej, stolarskiej, gastronomicznej, krawieckiej, elektrycznej.

Indywidualne konsultacje dla uczniów

Indywidualne konsultacje prowadzimy tylko w języku polskim dla uczniów warszawskich szkół.

Kolorem zielonym oznaczone są wolne miejsca.

Kolorem czerwonym oznaczone są terminy bez wolnych miejsc.

Zapisy

Indywidualne konsultacje z doradcami zawodowymi dla uczniów oraz spotkania w Centrum Kształcenia Zawodowego : https://crdz.wcies.edu.pl/index.php/indywidualne-konsultacje-z-doradcami-zawodowymi

Od  1 IX 2022 r. koordynatorem projektu WARSZAWA TALENTÓW jest Magdalena Ostrowska.

W ramach projektu „Warszawa Talentów” – rozwój doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych m.st. Warszawy, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej  serdecznie zapraszam rodziców i uczniów klas VII i VIII na indywidualne konsultacje związane z wyborem ścieżki edukacyjno-zawodowej. Osoby zainteresowane proszone są o wcześniejsze skontaktowanie się z osobą prowadzącą konsultacje –  p.Magdalena Ostrowska ( pedagog szkolny) 

Konsultacje będą odbywały się wg następującego harmonogramu:

Miesiąc

Listopad

Data i godzina

06.11.2023r.  g. 14:50 - 15:35

06.11.2023r.  g. 15:35 – 16:20

 

10.11.2023r.  g. 16:35 -  17:20

 

13.11.2023r.  g. 14:30 -  15:15

13.11.2023r.  g. 15:15 – 16:00

 

17.11.2023r.  g. 16:35 -  17:20

 

20.11.2023r.  g. 14:30 -  15:15

20.11.2023r.  g. 15:15 – 16:00

 

24.11.2023r.  g. 16:35 – 17:20

 

27.11.2023r.  g. 14:30 – 15:15

27.11.2023r.  g. 15:15 -  16:00

 

 

Dnia 26.10.2023 roku w ramach zajęć z doradztwa zawodowego klasy 8 brały udział w warsztatach "Ryś w gąszczu zawodów". Uczniowie zapoznali się z zawodami z obszaru zdrowia i przyrody. Zajęcia prowadziły doradczynie zowodowe z Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno - Społecznych i Szkoleń na ulicy Starej 4.

rys-w-gaszczu-zawodowpdf 2024-05-20 10:35:15 1.54 MB

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Szkole Podstawowej nr 216 z Oddziałami Integracyjnymi „Klonowego Liścia” w Warszawie

Podstawa prawna

• Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku (art. 47 ust.1, pkt 4)

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie doradztwa zawodowego

Założenia ogólne

Celem doradztwa zawodowego realizowanego w szkole jest przygotowanie uczniów do refleksyjnego wyboru dalszej ścieżki kształceniaoraz zawodu. Tak ogólnie zarysowany cel będzie realizowany poprzez:

• rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów i ograniczeń

• rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych

• rozwijanie wiedzy o rynku pracy

• rozwijanie wiedzy zawodoznawczej

• kształtowanie umiejętności krytycznej analizy procesów zachodzących na rynku pracy

• rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celów

edukacyjnych i zawodowych

• kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych, także w kontekście edukacji całożyciowej

• przygotowanie do roli możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika

• rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów izarządzaniem zadaniami w czasie

• rozwijanie kompetencji transferowalnych

• rozwijanie umiejętności uczenia się

• kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej

• redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.

 

Klasy I-III

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 w sprawie doradztwa zawodowego§2, pkt 3Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I–VI szkół podstawowych obejmują orientację zawodową,która ma na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacjioraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień§3 Doradztwo zawodowe jest realizowanepkt 2 w klasach I–VI szkół podstawowych na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, o których mowa wart. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy;pkt 5 w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy, na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1pkt 5 ustawy;pkt 6 w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, z wyjątkiem szkół policealnych i szkół dla dorosłych, na zajęciach znauczycielem wychowawcą opiekującym się oddziałem;pkt 7 w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w ramach wizyt zawodoznawczych, które mają na celu poznanieprzez dzieci, uczniów i słuchaczy środowiska pracy w wybranych zawodach, organizowanych u pracodawców, w szkołachprowadzących kształcenie zawodowe lub w placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy.

 

Cele ogólne:

  • Rozwijanie wiedzy o zawodach i ich znaczeniu w najbliższym otoczeniu dziecka
  • Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej
  • Kształtowanie postawy szacunku dla pracy własnej i innych
  • Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
  • Rozwijanie kompetencji miękkich związanych z pracą w zespole i organizacją własnej aktywności

 

 

Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III szkół podstawowych

 

1. Poznanie siebie

Uczeń:

    1. opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;

1.2 prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;

1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;

1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;

1.5 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.

2. Świat zawodów i rynek pracy

Uczeń:

2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;

2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę

pracy w wybranych zawodach;

2.3 opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;

2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;

2.5 opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;

2.6 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Uczeń:

3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;

3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć;

3.3 wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.

4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Uczeń:

    1. opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;

4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacjicelu;

4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.

Zajęcia w zakresie orientacji zawodowej w klasach I-III wkomponowane są w proces realizacji podstawy programowejedukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia realizowane są na podstawie programów: Didasco i Lokomotywa.

 

Ponadto w ramach orientacji zawodowej

  • zrealizowany zostanie projekt „Fascynujący świat zawodów” na podstawie książek: B. Forma, A. Przepióra, Poznajemy zawody.Części 1,2,3, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2016.

 

  • zrealizowane zostaną zajęcia na podstawie publikacji: B. Czapla, B. Matyszewska , E. Ptasznik, M. Skoryna, Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas I-III szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017.(https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/)

 

  • Brawo ja! – prezentacja własnych talentów
  • Zawód moich rodziców
  • Halo! Usterka! Szukam pomocy
  • Reporterskim okiem – wywiad z pracownikami szkoły
  • Dzisiejszy Jaś – kim będzie jako Jan?
  • Po co się uczę?
  • Jak zmieścić dzień w słoju?

 

  • zrealizowane zostaną wycieczki zawodoznawcze oraz spotkania z przedstawicielami zawodów. Wydarzenia te mają być spójne z celami i treściami realizowanymi w odniesieniu do podstawy programowej.

 

Literatura

Bartosz B., Poradnik metodyczny dla nauczycieli, pedagogów i doradców zawodowych; http://static.scholaris.pl/mainfile/105/017/rozpoznawanie_predyspozycji_66991.pdf

Czapla B., Matyszewska B., Ptasznik E., Skoryna M., Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas I-III szkoły podstawowej zproponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017

Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, KOWEZiU, Warszawa2014; http://euroguidance.pl/ksiazki/

Forma B., Przepióra A., Poznajemy zawody. Części 1,2,3, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2016

Maćkowiak A., Kim zostanę, gdy dorosnę? Piosenki o zawodach, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016

Maćkowiak A., Zgadnij kto to, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011

Strzemińska-Więckowiak D., Kim zostanę? Wierszyki o zawodach, SBM, Warszawa 2014.

 

 

Klasy IV-VI

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 w sprawie doradztwa zawodowego§2, pkt 3Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I–VI szkół podstawowych obejmują orientację zawodową,która ma na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacjioraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień§3 Doradztwo zawodowe jest realizowanepkt 2 w klasach I–VI szkół podstawowych na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, o których mowa wart. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy;pkt 5 w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy, na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1pkt 5 ustawy;pkt 6 w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, z wyjątkiem szkół policealnych i szkół dla dorosłych, na zajęciach znauczycielem wychowawcą opiekującym się oddziałem;pkt 7 w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w ramach wizyt zawodoznawczych, które mają na celu poznanieprzez dzieci, uczniów i słuchaczy środowiska pracy w wybranych zawodach, organizowanych u pracodawców, w szkołachprowadzących kształcenie zawodowe lub w placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy.

 

 

Cele ogólne:

 

    • Rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów i ograniczeń, predyspozycji i uzdolnień
    • Rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych
    • Rozwijanie wiedzy o rynku pracy
    • Rozwijanie wiedzy zawodoznawczej
    • Rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów izarządzaniem zadaniami w czasie
    • Rozwijanie kompetencji transferowalnych
    • Rozwijanie umiejętności uczenia się
    • Kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej
    • Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej

 

 

 

 

Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV-VI szkól podstawowych

 

l. POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW

Uczeń:

l. l określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;

1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;

1.3 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;

1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.

2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY

Uczeń:

2.1 wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki

ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;

2.2 opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;

2.3 podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;

2.4 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;

2.5 wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.

3. RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE

Uczeń:

3.1 wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny

4. PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH

Uczeń:

4. l opowiada o swoich planach edukacyjna-zawodowych;

4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;

4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.

 

 

W roku szkolnym 2018/2019 zadania w zakresie orientacji zawodowej realizowane będą poprzez:

Zajęcia w ramach lekcji z wychowawcą na podstawie publikacji: J. Brzezińska-Lauk, E. Kruk-Krymula, K. Nikorowska, Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas IV-VI – szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017.(https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/)

 

  • Zdrowy styl życia jako przygotowanie do pełnienia ról zawodowych
  • Wybieram ten zawód, bo…
  • Jak oszczędzić pierwszy milion?
  • Kiedy zaczynamy się uczyć i kiedy kończymy?
  • Jak się uczyć szybciej i efektywniej – mój indywidualny styl uczenia się
  • Umiejętności – od przeszłości do przyszłości
  • Przedmioty, które lubię – jako drogowskazy zawodowe

 

oraz tematy własne przygotowane przez wychowawców klas.

 

 

 

Literatura

 

Bartosz B., Poradnik metodyczny dla nauczycieli, pedagogów i doradców zawodowych; http://static.scholaris.pl/mainfile/105/017/rozpoznawanie_predyspozycji_66991.pdf

Brzezińska-Lauk J., Kruk-Krymula E., Nikorowska K., Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas IV-VI – szkoły podstawowej zproponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017 ttps://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/

Wybieram zawód – pakiet edukacyjny dla klas 4-6 szkoły podstawowejhttp://www.scholaris.pl/zasob/103923

Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, KOWEZiU, Warszawa2014; http://euroguidance.pl/ksiazki/

Greiner I., Kania I., Kudanowska E., Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania karieryzawodowej uczniów, KOWEZiU, Warszawa 2006

Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, KOWEZiU, Warszawa 2004

 

 

Klasy VII-VIII

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 w sprawie doradztwa zawodowego§2, pkt 4 Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowychmają na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia izawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji irynku pracy.§3 Doradztwo zawodowe jest realizowanepkt 3 w klasach VII i VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych na obowiązkowych zajęciach edukacyjnychz zakresu kształcenia ogólnego, a w przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe również na obowiązkowychzajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy;pkt 4 w klasach VII i VIII szkół podstawowych, w branżowych szkołach I stopnia, liceach ogólnokształcących i technikach,z wyjątkiem szkół dla dorosłych, na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1pkt 7 ustawy;pkt 5 w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy, na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia izawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z przepisami wydanymi napodstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy;pkt 6 w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, z wyjątkiem szkół policealnych i szkół dla dorosłych, na zajęciachz nauczycielem wychowawcą opiekującym się oddziałem;pkt 7 w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w ramach wizyt zawodoznawczych, które mają na celu poznanie przez dzieci, uczniów i słuchaczy środowiska pracy w wybranych zawodach, organizowanych u pracodawców, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe lub w placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy.

 

 

 

 

Cele ogólne:

 

    • Rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów, ograniczeń, predyspozycji, zainteresowań zawodowych i uzdolnień
    • Rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych
    • Rozwijanie wiedzy o rynku pracy
    • Rozwijanie wiedzy zawodoznawczej i wiedzy o rynku usług edukacyjnych
    • Kształtowanie umiejętności krytycznej analizy procesów zachodzących na rynku pracy
    • Rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celówedukacyjnych i zawodowych
    • Kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych, także w kontekście edukacji całożyciowej
    • Rozwijanie kompetencji związanych z procederami rekrutacyjnymi w obszarze edukacji i rynku pracy
    • Przygotowanie do roli możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika
    • Rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie, autoprezentacją
    • Rozwijanie kompetencji transferowalnych
    • Rozwijanie umiejętności uczenia się
    • Kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej
    • Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej

 

 

 

 

Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII szkół podstawowych

 

 

 

Załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia w sprawie doradztwa zawodowego.

1. POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW

Uczeń:

1.1 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;

1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);

1.3 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, oceninnych osób oraz innych źródeł;

1.4 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;

1.5 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.6 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;

1 .7 określa własną hierarchię wartości i potrzeb.

2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY

Uczeń:

2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacjewyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;

2.2 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;

2.3 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;

2.4 uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;

2.5 analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;

2.6 wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;

2.7 dokonuje autoprezentacji.

3. RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE

Uczeń:

3.1 analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając zdostępnych źródeł informacji;

3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;

3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;

3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.

4. PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH

Uczeń:

4.1 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;

4.2 określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;

4.3 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;

4.4 planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów

 

 

 

Formy realizacji treści

 

 

I. Obowiązkowe zajęcia z doradcą zawodowym

 

Tematyka zajęć w klasie 7

1. Formuła optymalnego wyboru zawodu

2. Moje zasoby i ograniczenia, czyli szczęściu warto sprzyjać

3. Moje predyspozycje i uzdolnienia

4. Bogaty świat zawodów

5. Zawód, który do mnie pasuje

6. 7 nawyków skutecznego nastolatka

7. Dobry plan drogą do sukcesu

8. Dobra praca, kiepska praca – co warto brać pod uwagę wybierając zawód?

9. Co warto brać pod uwagę wybierając kolejne etapy kształcenia?

10. Jak analizować oferty szkół ponadpodstawowych?

 

Tematyka zajęć w klasie 8

1. Etapy projektowania kariery zawodowej

2. Pułapki na drodze podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych

3. Co może wzmocnić moje szanse na rynku pracy? Ocena własnych mocnych i słabych stron

4. Moje role na rynku pracy – pracownik, pracodawca, współpracownik

5. Jak rozmawiać z pracodawcą? Moje aspiracje i potrzeby a oczekiwania rynku pracy

6. Czy karierowicz może zrobić karierę? Etyka pracy w praktyce.

7. Jak Cię widzą, tak…Cię zatrudnią – o pułapkach autoprezentacji

8. Jak zostać fachowcem , czyli o roli kwalifikacji i kompetencji w profilu zawodowym

9. Praca po znajomości? A dlaczego nie? O roli networkingu w projektach karierowych

10. Mam szansę na sukces! O umiejętnościach sprzyjających realizacji planów i aspiracji (plan rozwoju osobistego)

II Wykład dla klas VIII „Procedura rekrutacyjna do szkół ponadpodstawowych z elementami oferty edukacyjnej”

 

III. Projekt dla uczniów klas VII i VIII „Mistrz w swoim fachu” – tematyczne spotkania z przedstawicielami wybranych zawodów

 

IV. Zajęcia z nauczycielem wychowawcą.

  • Mądre wybory życiowe.
  • Poznanie czynników mających wpływ na wybór zawodu, ustalenie mocnych stron, zainteresowań, wartości.
  • Pasja, wiedza i kompetencje w dokonywaniu wyboru drogi zawodowej.
  • Wartości cenione w pracy zawodowej. Etyka w pracy.
  • Moje zainteresowania, zdolności, uzdolnienia a predyspozycje zawodowe.

 

V. Udział w TARGACH EDUKACYJNYCH

 

VI. Indywidualne doradztwo zawodowo-edukacyjne

 

Literatura dla ucznia

Cottrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2007

Covey S., 7 nawyków skutecznego nastolatka, Rebis, Poznań 2011

Górczyński M., Obidniak D., Pfeiffer A., Suliga M., Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2017

Zawadka M., Chcę być kimś. Cz. 1,2,3, Wydawnictwo Mind&dream 2016

 

 

Literatura dla wychowawcy, nauczyciela, doradcy

 

Bartosz B., Poradnik metodyczny dla nauczycieli, pedagogów i doradców zawodowych; http://static.scholaris.pl/mainfile/105/017/rozpoznawanie_predyspozycji_66991.pdf

Chirkowska-Smolak T., Hauziński A., Łaciak M., Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011

Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, KOWEZiU, Warszawa 2014; http://euroguidance.pl/ksiazki/

Dziurkowska A. i in., Przykładowy program doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017 (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/)

Gardner H., Inteligencje wielorakie, MT Biznes, Warszawa 2009

Gladwell M., Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2008

Greiner I., Kania I., Kudanowska E., Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów, KOWEZiU, Warszawa 2006

Górczyński M., Obidniak D., Pfeiffer A., Suliga M., Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2017

Gut R., Piegowska M., Wójcik B., Zarządzanie sobą. Ksiażka o działaniu, myśleniu i odczuwaniu, Difin, Warszawa 2008

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2012

Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, KOWEZiU, Warszawa 2004

Santorski J., Konel M., Le Guern B., Prymusom dziękujemy. Nowe spojrzenie na życie i karierę, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007